mandag 15. mars 2010

Saken mot Muhammed. Muslimenes 2. bortforklaring.

Muslimenes motargument nr. 2: 
Muslimene sier: Aishas alder i forhold til andre personer og begivenheter stemmer ikke.

Påstand:
Ifølge generelt akseptert tradisjon, Aisha ble født omkring åtte år før Hijra. Men ifølge en annen fortelling i Bukhari (kitabu'l-tafseer) Aisha er rapportert å ha sagt at på den tiden sura Al-Qamar, den 54de kapittel i Koranen, ble åpenbart, "Jeg var en ung jente ". Den 54. Sura av Koranen ble åpenbart ni år før Hijra.

Svar:
Hadithlærde, Sira historikere og Koranens kommentatorer er enige om at delingen av månen skal ha funnet sted cirka fem år før profetens Hijra til Madina.  Dermed er det bekreftet at Aisha var født mellom sju og åtte år før Hijra og ordene som hun var jariya eller liten jente fem år før Hijra samsvarer det faktum at hennes alder på tidspunktet Surat al-Qamar ble avslørt var rundt 2 eller 3.

Påstand:
Ifølge denne tradisjonen hadde Aisha ikke bare vært født før åpenbaringen av de refererte surah, men var faktisk en ung jente (jariyah), og ikke et spedbarn (sibyah) på det tidspunktet. Selvfølgelig, hvis denne fortellingen holdes være sant, er det i klar strid med fortellingene rapportert av Hisham ibn `Urwah. Jeg ser absolutt ingen grunn til at etter at kommentarer av eksperter på fortellinger av Hisham ibn `Urwah, hvorfor vi ikke bør akseptere denne fortellingen å være mer nøyaktig.

Svar:

En to år gammel jente er ikke et spedbarn. En to år gammel er i stand til å løpe rundt, som er det jariya betyr. Som for "kommentarer til eksperter" de enige på 6 eller 7 som en alder av ekteskapet og 9 som i en alder av samlivsbrudd.

Påstand:
Ifølge en rekke fortellinger, fulgte Aisha muslimene i slaget ved Badr og Uhud. Videre er det også rapportert i bøker av hadith og sira at ingen under 15 år fikk lov til å delta i slaget ved Uhud. Alle gutter under 15 år ble sendt tilbake.  Aishas deltagelse i slaget ved Badr og Uhud tydelig viser at hun ikke var ni eller ti år gammel på det tidspunktet. Når alt kommer til alt, så pleide kvinner å ledsage sine menn til slagmarken for å hjelpe dem, ikke for å være en belastning for dem.

Svar:
Først: Forbudet gjaldt stridende.  Det brukes verken til ikke-stridende gutter eller til ikke-stridende jenter og kvinner. For det andre Aisha ikke deltok i Badr i det hele tatt, men tok farvel til de kjempende når de forlot Medina, som fortalt av Muslim i hans Sahih. Den dagen ved Uhud (muslimenes år 3.), forteller Anas, om Aisha og hans mor Umm Sulaym, som på den tiden bare var tolv eller tretten år gammel, om fortellinger å ha sett en elleve år gammel Aisha og hans mor Umm Sulaym som har bundet sine kjoler og bære vann skinn frem og tilbake til stridende, som fortalt av al-Bukhari og Muslim.

Påstand:
Ifølge nesten alle historikere var Asma, den eldste søsteren til Aisha, ti år eldre enn Aisha.

Svar:
Ibn Kathir basert seg på Ibn Abi al-Zinad påstand om at hun var ti år eldre enn Aisha. På den annen side så sa al-Dhahabi i Siyar A` lam al-Nubala at det var en større forskjell enn 10 år mellom to, opp til 19, og han er mer pålitelig her.

Påstand:

Det er rapportert i Taqri'bu'l-tehzi'b samt Al-bidayah wa'l-nihayah at Asma døde i 73 AH da hun var 100 år gammel. Nå, åpenbart om Asma var 100 år gammel i 73 AH, skulle hun ha vært 27 eller 28 år gammel ved utvandringen fra Mecca. Hvis Asma var 27 eller 28 år gammel på dette tidspunktet, (Hijrah) bør Aisha ha vært 17 eller 18 år gammel på det tidspunktet. Dermed Aisha, hvis hun giftet seg i 1 AH (etter Hijrah) eller 2 AH, var mellom 18 og 20 år på tidspunktet for ekteskapet.

Svar:
Ibn Hajar rapporter i al-Isaba fra Hisham ibn `Urwa, fra sin far, som Asma levde 100 år, og fra Abu Nu` aym al-Asbahani at ”Asma' bint Abi Bakr ble født 27 år før Hijra, og hun bodde frem til begynnelsen av året 74.”  Ingenting av dette utgjør noen bevis for Aisha alder overhodet og man kan bare se bort ifra denne avsporingen.

Påstand:
Tabari i sin avhandling om islamsk historie, mens nevne Abu Bakr, rapporterer at Abu Bakr hadde fire barn, og alle fire ble født under Jahiliyyah - før islamske perioden. Hvis Aisha ble født i perioden Jahiliyyah, kunne hun ikke ha vært mindre enn 14 år i 1 AH - den gang hun mest sannsynlig giftet seg.

Svar:
Al-Tabari rapporter ingensteds at "Abu Bakrs fire barn alle var født i Jahiliyya" men bare at Abu Bakr giftet seg med begge sine mødre i Jahiliyya, Qutayla bint Sa `d og Umm Ruman, som fødte ham fire barn i alt, to hver, og at Aisha var datter av Umm Ruman.

Påstand:
Ifølge Ibn Hisham, historikeren, Aisha akseptert islam ganske lang tid før Umar ibn Khattab.

Svar:
Ibn Hisham sier ikke dette.

Påstand:
Dette viser at Aisha akseptert islam i det første året av islam. Mens hvis fortellingen av Aisha ekteskap ved sju år holdes være sant, bør Aisha ikke ha vært født i det første året av islam.

Svar:
Ibn Hisham lister opp Aisha blant "de som aksepterte islam på grunn av Abu Bakr. "Dette betyr ikke at hun omfavnet islam i det første året av islam. Det betyr heller ikke at hun nødvendigvis omfavnet islam før Umar (år 6) selv om hun ble født året (år 7 før Hijra), men Aisha vil likevel automatisk følge farens valg selv før hun er i stand til å gjøre et selvstendig valg.

Påstand:
Tabari har også rapportert at da Abu Bakr planla å emigrere til Habshah (8 år før Hijrah), dro han til Mut `er – som han hadde avtalt med at Aisha skulle gifte seg med - og ba ham ta Aisha i huset hans som sin sønns kone. Mut `am nektet, fordi Abu Bakr hadde omfavnet islam, og senere hans sønn skilt Aisha.

Svar:
Ikke i det hele tatt!  Det er ingen omtale av utvandringen i Tabari redegjørelse av Abu Bakr's diskusjon med Mut `im. Heller ikke har han noen gang bedt ham om å ta `Aisha fordi det bare hadde vært bare noen løst prat, ikke en formell avtale om Aishas fremtid. Umm Ruman, Abu Bakr kone, skal ha sagt: ”Ved Allah, ingen løfte er gitt fra vår side i det hele tatt!".  al-Tabari sier at når nyheten om Profetens interesse for `Aisha kom, gikk han for å se Mut` im. Så Mut `im kone manifestert sin frykt for at sønnen skulle bli muslim om han giftet seg inn i Abu Bakr familie. Abu Bakr deretter forlatt dem og gav sin tilslutning til profeten, ham velsignelser og fred.

Påstand:
Hvis Aisha bare var sju år gammel da ekteskapet hennes ble inngått, kunne hun ikke ha vært født på den tiden Abu Bakr besluttet å migrere til Habshah.  På grunnlag av denne rapporten virker det bare rimelig å anta at Aisha hadde ikke bare blitt født 8 år før Hijrah, men var også en ung dame, helt klar for ekteskap.

Svar:
Forsøket er en mislykket i utgangspunktet når du leser al-Tabari positive påstand: "On the day he consummated the marriage with her, she was nine years old."

Påstand:
Ifølge en fortelling rapportert av Ahmad ibn Hanbal, etter at Khadijah da Khaulah kom til profeten og rådet ham til å gifte seg igjen, spurte profeten henne om de hva hun hadde i tankene. Khaulah sa: "Du kan gifte seg med en jomfru (bikr) eller en kvinne som allerede har vært gift (thayyib). Da profeten spurt om hvem som var jomfru, Khaulah foreslo hun Aisha. Alle som kjenner arabisk, er klar over at ordet "bikr" i det arabiske språket ikke brukes i en umoden ni år gammel jente. Det korrekte ordet for en ung leken jente, som nevnt tidligere er "Jariyah". "Bikr" på den annen side er brukt til en ugift dame, og åpenbart en ni år gammel er ikke en "dame".

Svar:
Dette er uvitende tull, ”bikr” betyr en jomfru jente, en jente som aldri har vært gift, selv om hennes alder blir 0 og det er ingen uklarhet her overhodet.

Påstand:
Ifølge Ibn Hajar var Fatima fem år eldre enn Aisha. Fatima er rapportert å ha blitt født da profeten var 35 år gammel. Derfor, selv om denne informasjonen er tatt for å være korrekt, kunne Aisha på ingen måte være mindre enn 14 år på tidspunktet for Hijrah, og 15 eller 16 år på tidspunktet for ekteskapet.

Svar:
Ibn Hajar nevner to versjoner: (1) al-Waqidi's forteller at Fatima ble født da profeten var 35, og (2) Ibn `Abd al-Barr's fortellerstemme at hun var født da han var 41, omtrent ett år mer eller mindre før profetdommen, og cirka fem år før `Aisha ble født. Den siste versjonen samsvarer med etablert datoer.

Å bruke Fatimas aldersforskjell til Aisha for å imøtegå Aishas alder i Sahih hadither er en logisk feilslutning fordi informasjon om Fatima er motstridende. Ingen vet sikkert når Fatima ble født (da hennes far var ukjent), og selv om hennes død er godt dokumentert, er hennes alder når hun døde ikke kjent med sikkerhet.

1 kommentar:

  1. Hei!

    Jeg forstår egentlig ikke hvorfor du bruker så mye tid og krefter på å være islamkritisk. Men hvis du først skal bruke så mye tid og krefter på dette, så syns jeg du burde tilnærme deg fagfeltet gjennom flere vinkler, og ikke bare gjennom det kritiske perspektiv. Jeg er sikker på at dette ville blitt mer interessant. En annen ting som kunne gjort ting litt mer spennende er om du hadde lagt til personlige erfaringer du har med muslimer, og da mener jeg ikke det du hører om muslimer i media osv.

    God bless you! :)

    SvarSlett

Kommentarer og kritikk er velkommen. Hjelp til å rette opp feil og unøyaktigheter er også ønsket, men dere muslimer må gjerne spare meg for standard svar som at "koranen må leses på arabisk" eller "oversettelsen er feil". Det er ikke godt nok. Ut over det er alle, også muslimer, velkommen til å skrive kommentarer under forutsetning av at de holder et rimelig saklighetsnivå.