mandag 15. mars 2010

Saken mot Muhammed. Muslimenes 1. bortforklaring.

Muslimenes motargument nr. 1:

Muslimene sier:
Kildene, altså hadithene, er upålitelige!


Påstand:


”Mine reservasjoner i å akseptere fortellinger, på grunnlag av desse, Aisha's alder på den tiden hun giftet seg med profeten er holdt for å være ni år er: De fleste av disse fortellingene er rapportert bare av Hisham ibn `Urwah , rapportering på autoritet faren. En hendelse i tillegg kjent som den som blir rapportert, burde logisk er rapportert av flere mennesker enn bare ett, to eller tre.”


Svar:


Dette er kort og godt ikke riktig.  Det er mer enn elleve troverdige blant Tabi`in som rapporterte direkte fra Aisha, og da er ikke de andre store følgesvennene som rapporterte det samme medregnet, eller andre store etterfølgere som rapporteres fra andre enn Aisha.

Påstand:


Det er ganske rart at ingen fra Medinah, der Hisham ibn `Urwah bodde de første syttien år av sitt liv har fortalt hendelsen, selv om det i Medinah hans elever inkludert folk i tillegg kjent som Malik ibn Anas.


Svar:


Not so.  Al-Zuhri rapporterer også dette fra `Urwa, fra Aisha, så gjør `Abd Allah ibn Dhakwan, både store Madanis. Så er det Tabi `i Yahya al-Lakhmi som rapporterer det fra henne i Musnad og Ibn Sa` d's Tabaqat. Så er Abu Ishaq Sa `d ibn Ibrahim som rapporterer det fra Imam al-Qasim ibn Muhammed, en av de syv Imamer i Madina, fra` Aisha. Alle fortellingene i denne hendelsen er rapportert.

Påstand:


Det er heller ikke rapportert fra fortellere fra Irak, der Hisham rapporteres å ha hatt flyttet etter å ha bodd i Medina for 71 (!) år.


Svar:


Fremdeles ikke korrekt. I tillegg til ovennevnte fire Madinese Tabi `i fortellere, har Sufyan ibn` Uyayna fra Khurasan og `Abd Allah ibn Muhammad ibn Yahya fra Tabarayya i Palestina begge rapportert dette.
Denne hadithen var heller ikke bare rapportert fra `Urwa, men også av` Abd al-Malik ibn `Umayr, al-Aswad, Ibn Abi Mulayka, Abu Salama ibn` Abd al-Rahman ibn `AWF, Yahya ibn` Abd al-Rahman ibn Hatib , Mas Abu `Ubayda (` Amir ibn `Abd Allah ibn` UD) og andre av de Tabi `i Imamer direkte fra` Aisha.
Dette gjør rapporten masse-overført (mutawatir) fra Aisha med over elleve myndigheter blant Tabi` i, og da er ikke de andre store følgesvennene som rapporterte det samme medregnet, for eksempel Ibn Mas `ud eller andre store Etterfølgere som rapporteres det fra annet enn Aisha som Qatada!

Påstand:


Tehzibu'l-tehzib, en av de mest kjente bøker om livet og påliteligheten til Fortelleren i tradisjonene til profeten (fvmh), rapporterer at ifølge Yaqub ibn Shaibah: "fortellinger rapportert av Hisham er pålitelige unntatt de som er rapportert gjennom folket i Irak ". Det videre at Malik ibn Anas protestert på disse fortellinger Hisham som ble rapportert gjennom folket i Irak.

Svar:


Snarere Ya `qub sa:" Troverdig, grundig og pålitelig (thiqa thabt), uklanderlig unntatt etter at han dro til Irak, da han fortalte altfor fra sin far og ble kritisert for det. " Legg merke til at Ya `qub ikke akkurat støtter kritikken.  Angående Malik, så rapporter han over 100 hadither fra Hisham som er tydelige i de to Sahihs og Sunan! til det punktet at al-Dhahabi spørsmål ektheten av hans påståtte kritikk av Hisham.
Faktisk vedtok ingen blant hadith autoritetene disse reservasjoner siden de var basert utelukkende på det faktum at Hisham i sin siste periode (han var 71 på den tiden av hans siste reise til Irak), for enkelhets skyld, ville si: "Min far from Aisha. (abi` en `Ayşe)" og ikke lenger uttalt, "fortalt til meg (haddathani).”
Al-Mizzi i Tahdhib al-Kamal (30:238) forklarte at det ble lagt til grunn for irakerne at Hisham ikke fortalte noe fra sin far uten at han hadde hørt det direkte fra desin sin sin far.

Ibn Hajar avfeier også innvendinger mot Hisham ibn `Urwa som ubetydelig i Tahdhib al-Tahdhib (11:45), og sa:" Det var klart nok for irakerne at han ikke berettet fra sin far annet enn det han hadde hørt direkte fra ham ".
Å si:  "Fortellinger rapportert av Hisham ibn` Urwa er pålitelige unntatt de som er rapportert gjennom folket i Irak" er noe stort tull og det ville eliminere alle fortellinger i Ayyub al-Sakhtyani fra ham siden Ayyub var iraker, og de av Abu `Umar al-` Nakha som var fra Kufa, og de av Hammad ibn Abi Sulayman fra Kufa (Shaykh av Abu Hanifa), og de av Hammad ibn Salama og Hammad ibn Zayd både fra Basra, og de av Sufyan al-Thawri fra Basra, og de av Shu `ba i Basra, som alle forteller fra Hisham!

Påstand:


Mizanu'l-ai `tidal, en annen bok om Fortelleren i tradisjonene til profeten (fvmh) forteller at da han var gammel, Hisham minne var ganske dårlig. (vol 4, s. 301 til 302)


Svar:


En blank løgn!  tvert imot, al-Dhahabi i Mizan al-I `tidal (4:301 # 9233) heter det:« Hisham ibn `Urwa, en av de eminente personligheter. Bevis i seg selv, og en imam. Imidlertid på sine gamle dager ble hans minne redusert, men han ble definitivt aldri forvirret. Det bør heller ikke rettes noen oppmerksomhet mot hva Abu al-Hasan ibn al-Qattan sa om ham og Suhayl ibn Abi Salih om at de ble forvirret eller endret!  Ja, mannen forandret seg litt og hans hukommelse var ikke det samme som den hadde vært i sine yngre dager, så han glemte noe av det han hadde husket, hva så? Skulle han være immun mot glemsel? Dette beviser jo ingenting angående det han faktisk husker. [s. 302] Og da han kom til Irak i den siste delen av sitt liv fortalt han mye, i blant disse er det noen fortellinger der han ikke er helt på høyde, men som også oppstår hos Malik, og Shu `ba, og Waki`, og de store pålitelige mestrene. Så spar dere for forvirring og slike sprell.

Konklusjon:

Hadithene er korrekte.  Det er en grundig mengde med informasjon om dette og det er ingen grunn til å tvile på dette.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer og kritikk er velkommen. Hjelp til å rette opp feil og unøyaktigheter er også ønsket, men dere muslimer må gjerne spare meg for standard svar som at "koranen må leses på arabisk" eller "oversettelsen er feil". Det er ikke godt nok. Ut over det er alle, også muslimer, velkommen til å skrive kommentarer under forutsetning av at de holder et rimelig saklighetsnivå.